Wanneer de debiteur niet binnen door u gestelde betalingstermijn de herinnering(en) heeft voldaan, kunt u voor deze debiteur een aanmaning voor de betreffende factuur versturen. U heeft de keuze om te werken met een 1e, 2e en / of 3e herinnering binnen uw debiteurenproces. Als u uw betalingstermijnen nog niet ingesteld heeft kunt u het beste het artikel 'Betalingstermijnen instellen' doornemen.

Een aanmaning versturen

Om een aanmaning te sturen gaat u altijd eerst op zoek naar de verzonden herinnering en controleert u of deze verlopen is. U kunt hier een handig overzicht van oproepen door in het menu Financieel - Facturen te zoeken op alle 'Verlopen' herinneringen. Deze zoekopdracht toont alle herinneringen die niet binnen de ingestelde betalingstermijn zijn voldaan.

Alle herinneringen die al verzonden zijn, maar die niet binnen de ingestelde betalingstermijn zijn betaald, worden getoond in het resultatenoverzicht.

Zoeken_op_verlopen_herinneringen_Dation.png

Vervolgens kunt u één (of meerdere) verlopen herinnering(en) een aanmaning verzenden. Klik hiervoor op een herinnering naar keuze en verstuur (print / mail) deze een aanmaning.

Aanmaning_verzenden_naar_herinnering_Dation.png

Let op! Als u gebruik maakt van de instelling 'Automatisch herinneringen versturen' dan geldt dit enkel op factuurtypen 'Herinnering' en niet voor factuurtypen 'Aanmaning'. Aanmaningen dient u altijd handmatig te verzenden.

Tip! Zet op de laatste aanmaning altijd expliciet hoeveel incassokosten de klant riskeert als hij niet tijdig betaalt. Dit is verplicht te vermelden in het geval u de factuur uit handen geeft aan een incassobureau.
Lees alles hierover in het artikel 'Incassokosten tonen op uw aanmaning'.

Heeft u het antwoord gevonden?